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May 26 – June 12, 2022
Limmatquai 142, 8001 Zürich

The Nuclear Spike


so-da.space, Zurich
Opening: May 26, 7-9 pm
more information here

Wohin mit den radioaktiven Abfällen des nuklearen Zeitalters?
Die Frage beschäftigt Generationen, die heutige und sicher auch die kommenden. Als Konzept unter vielen hat sich auch in der Schweiz die Idee der Tiefenlagerung durchgesetzt. Das Konzept umfasst den Einschluss von radioaktiven Abfällen in geeignetem Wirtsgestein im geologischen Untergrund, um die Sicherheit von Mensch und Umwelt für die kommenden ein Million Jahre zu gewährleisten. Trotz der Einfachheit des Konzepts ist die Realisierung eines solchen bislang nicht nur an wissenschaftlich-technischen Hürden, sondern auch an lokalem Widerstand gescheitert.

Nach Jahrzehnten intensiver Forschung und der vertieften Untersuchung des geologischen Untergrunds in der Nordschweiz hat die Nagra (Nationale Genossenschaft für die Lagerung radioaktiver Abfälle) nun erneut einen Standortvorschlag angekündigt. Alle drei möglichen Standorte liegen in unmittelbarer Nähe zur Stadt Zürich.

Eine Debatte über das nukleare Zeitalter drängt heute mehr denn je. In der zerklüfteten Tiefenlager-Landschaft liegt der Off-Space «so-da», jenseits des institutionell Etablierten. Ein Besuch ermöglicht so eine (selbst-)kritische Auseinandersetzung mit der Tiefenlagerthematik frei von institutionellen Zwängen, polarisierten Debatten und voreingenommenen Haltungen.

Wie aber kann sich der Mensch mit der Tiefenlagerung von radioaktiven Abfällen auseinandersetzen, die fernab einer erlebten Wirklichkeit im Untergrund geplant ist?
Im Rahmen der Installation «The Nuclear Spike» realisiert das Isobath Collective die Tiefenlagerung radioaktiver Abfälle an der Oberfläche und macht diese in einem Raum begeh- und erfahrbar. Damit fördert das Kollektiv zu Tage, was einer breiten Öffentlichkeit weitgehend verborgen bleibt. Mit dem Ziel, eine Debatte anzustossen über die Sicherheit und Risiken der Tiefenlagerung, über den Umgang mit Ungewissheit in Wissenschaft und Gesellschaft, über Verantwortung in und zwischen Generationen und über die Beziehung des Menschen zur Erde im Anthropozän.

Das «Isobath Collective» ist eine transdisziplinäre Kollaboration von:

Marcel Rickli, Fotograph & Künstler, Zürich

Annina Boogen, Umweltökonomin und Klangkünstlerin, Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften

Rony Emmenegger, Politgeograph, Universität Basel

Stephan Hochleithner, Politgeograph, Universität Zürich


April 28, 2022, 6 pm
Online-Event

Climate Crisis, Planetary Justice and the Flight from History


Guest Lecture with Jason W. Moore at the University of St. Gallen. Registration here.

Among the legacies of a half-century of environmental studies – across the Two Cultures – is a denial of the history of capitalism in the unfolding climate crisis. In this lecture, environmental historian Jason W. Moore explores two entangled problems in contemporary interpretations of climate crisis and climate justice. One tendency reduces the problem of Holocene climate history to Man and Nature. Rather than reconstruct the long history of class, climate, and civilizational change, we are delivered neo-Malthusian stories that are not only empirically flawed but politically disabling.

Another tendency, common across the humanities and social science, reduces the problem of capitalism to social relations abstracted from the modern history of climate and environmental change, beginning the invasions of the New World in 1492. Moore shows how today's climate crisis is rooted in the emergence of a capitalist world-ecology during the Little Ice Age, and how a politics of planetary justice that ignores that history recapitulates a "soft" climate denialism and favors an authoritarian response to the climate emergency.


April 20, 2022, 7:30 pm
Public Film Screening and Discussion

A Terrible Goddess. Vegetal Agency and Radioactivity in Caltiki, The Immortal Monster (1959)


Albulastrasse 14 | CH-8048 Zürich
Hosted by Marco Malvestio, Marcel Rickli and Flurina Gradin.

One of the very first science fiction movies to be produced in Italy, Caltiki, il mostro immortale (1959) is an uncanny exploration in monstrosity and categorial hybridism. Directed by Riccardo Freda and Mario Bava, Caltiki is a “monster movie” pivoting on the eponymous creature, an ancient, deadly, monocellular being that is awakened by an archaeological expedition. While Freda and Bava’s film is, in many ways, just a B movie, the adoption of tropes and conventions of science fiction allows it to dramatize the unspoken horror towards the vegetal world permeating our culture.

Caltiki is also a product of the atomic age, and thus the movie dramatizes the dangers and the potential of nuclear energy, which Italy was starting to exploit at the time. Drawing on vegetal imagination and plant horror, the movie provides an example of humans’ encounter with the intrinsic monstrosity of vegetal agency, forcing the characters and the audience to deal with the vegetal world in all its uncanniness.


February 25, 2022, 1-3 pm
Online-Event

Earth Beings at the Commodity Frontiers


Guest lecture with Federico Luisetti at the University of Amsterdam. Registration here.

In Earth Beings: Ecologies of Practice across Andean Worlds (Duke University Press 2015), Marisol de la Cadena translates the Quechua word tirakuna, the plural of earth, as “earth-beings.” Earth-beings are for Quechua speakers other-than-human subjects that frighten and preannounce, protect and punish, deceive and heal, sharing emotions, feelings and expressions with the people (runakuna).

Caught in the commodity frontiers of the contemporary regime of capitalist accumulation, also socio-ecological entities such as melting glaciers and mutating viruses can be perceived as eccentric subjectivities. They are earth-beings that resist enclosure by the global environment and announce the alliance between counter-hegemonic politics of nature.

Repository

The most essential references  of the Unruly Natures project

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